Bobath Terapi Nedir?

Bobath Konsepti- Nörogelişimsel Tedavi Yöntemi (NDT)

Günümüzde en çok kullanılan geçerliliği bilimsel olarak kanıtlanmış tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de uygulanan tedavi yöntemi Bobath yaklaşımıdır. Bobath yaklaşımı yaşayan bir konsepttir. Fizyoterapist Bertha Bobath ve eşi nöropskiatrist Karel Bobath tarafından uygulanmaya başlandığı 1940’lardan bu yana mevcut bilimsel gelişmeler ışığında güncellenmiş ve güncellenmeye de devam etmektedir.

Bobath yöntemini esasında Bertha Bobath’ın 1980’lerde söylediği bir söz özetlemektedir “…biz hareketi öğretmiyoruz, hareketi mümkün kılıyoruz.” Bu sözden hareketle açıklayacak olursak Bobath Yaklaşımı çocuğun mevcut durumunu göz önüne alarak oyun aktiviteleriyle birlikte doğru tutuş teknikleri, pozisyonlamalar, hareketin teşvik edilmesi, tedavide aileye ve ekip çalışmasına verdiği önem ve daha da önemlisi aileyi tedavi içinde tamda olması gereken yere koyması bakımından günümüzde çocuğun doğasına en yakın ve en etkin tedavi yaklaşımlarından biridir.

Bobath Terapisti serebral palsili çocuklarda esas sorun olan merkezi sinir sistemi üzerine yoğunlaşır. Merkezi sinir sistemini normal motor gelişim basamaklarını çok iyi bilerek irdelemeye çalışır. Bunun sonucunda yapılan kapsamlı değerlendirmeler ile merkezi sinir sisteminde ki sorunun sebep olduğu bulguyu ortaya çıkarır.  Ardından çocuğun ihtiyaçlarını belirler ve bu doğrultuda konseptin gereklerini uygular. Bunu yaparken de çocuğa resmin bütününü görerek yaklaşır. Yani duruma bütüncül yaklaşır. Bir Bobath Terapist için normal motor gelişim, kas tonusu, refleksler, duyusal sorunlar, anormal hareket paternleri, algı, hafıza gibi parametreler çok önemlidir.

Bobath terapi içinde kullanılan tutuş teknikleri önemlidir bu tutuş teknikleri çocuk daha aktif kılınarak spastisiteyi kontrol altına almak, normal kas tonusunu sağlamak, normal motor hareketleri artırmak mümkündür. Aile Bobath Terapistten bu teknikleri aile eğitimi kapsamında öğrenerek evde de bunları devam ettirir. Aile rehabilitasyon ekibinin en tabi ve en önemli üyesidir. Bundan dolayı Bobath terapinin etkinliğinin arttığına dair çalışmalar mevcuttur.

Konsept içinde çocuğun ihtiyacı dahilinde tedavinin ana amacına sağdık kalınarak atla terapi (Hippoterapi), havuz terapi (Aquaterapi), duyu bütünleme terapisi, kinesiotape ve theratogs gibi yöntemlerle desteklenebilir.

Bobath Terapi içinde ortez ve adaptif yardımcı cihaz kullanımı çok önemlidir. Tedavi ihtiyaç doğrultusunda mutlaka doğru seçilmiş ortez ve tonusun düzenlenmesine yardımcı botox ve seri alçılama gibi yöntemlerle desteklenmelidir.  Bu sayede oluşması muhtemel kas-iskelet sorunları azaltılacak yada ortadan kaldırılacaktır.

Son yıllarda anlaşılmıştır ki sadece Bobath yaklaşımı için değil diğer tüm yöntemlerde de ekip çalışması çok önemlidir. Ekibin çocukla en çok vakit geçiren üyesi şüphesiz ki aile ve fizyoterapisttir.

Bertha ve Karel Bobath  bir yazısında “…biz tedavideki bütün yöntemimizi  büyüyen bilgi birikimi ve deneyimlerimize bağlı olarak öğrendik ve değiştirdik…Daha iyi ya da yanlış. Bu değişiklikler iyidir ve gereklidir, devam da edecektir. Fakat evrimselleşen Bobath konsepti bozulmadan kalmalıdır…” demiştir.

Ülkemizde fizyoterapistler tarafından temel fizyoterapi eğitimi içinde temel bakış açısı kazandırılacak şekilde öğretilmekte mezuniyet sonrası iki yıllık çalışma deneyimi kazanılmasının hemen ardından bu kurslar fizyoterapistlerce EBTA kurallarına göre alınabilmektedir. Kursu tamamlayan fizyoterapistler Bobath Terapist ünvanı almaktadırlar. 2014 yılı itibariyle ülkemizde 125 Bobath Terapist sayısına ulaşılmıştır.

Kurumumuz fizyoterapistleride Kayseri’de bu konuda öncü ve konsepte yön verir niteliktedir. Konseptin güncellenmiş halini kurumumuzda uygulamaktadırlar.

Fizyoterapist-Bobath Terapist

Günel MK-Rehabilitation of childrenwithcerebralpalsyfrom a physiotherapist’sperspective

Bobath B.-AdultHemiplegia: Evaluation andTreatment

Kerem M, Livanelioğlu A.-Effects of neurodevelopmenttherapy on motor development in childrenwithcerebralpalsy